Te gast bij Mennonieten, van kaaiman tot kolibri - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van KrijgsmanDekker - WaarBenJij.nu Te gast bij Mennonieten, van kaaiman tot kolibri - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van KrijgsmanDekker - WaarBenJij.nu

Te gast bij Mennonieten, van kaaiman tot kolibri

Door: Dirk

27 Maart 2014 | Costa Rica, Cahuita

Een bijzondere ontmoeting tussen 2 totaal verschillende werelden! op de boot naar de grens van Costa Rica raakten we in gesprek met 2 mensen achter ons over de apen rondom in de bomen. Na nog geen 10 minuten nodigden zij ons uit om bij hen te overnachten en de maaltijd te gebruiken. En even later zaten we achterin de open laadbak van een pickup truck dwars door het boerenland van Costa Rica! Het bleek een Mennonieten gezin met 8 kinderen en een grote boerderij..... Zelden zijn we zo warm en hartelijk ontvangen! En ook..uren lang hebben wij gepraat over Holland, Het Lysenko Koor, hun leefwijze als mennonieten! (en over die van ons) Want, bijzonder is die wel: geen radio of tv, geen pc, de vrouwen dragen lange rokken tot op de enkels en een wit kapje, zij leven zogezegd "met en in de Here.." Zij maakten ons ook daar deelgenoot van, zo werd de dag begonnen met het 4-stemmig zingen van geestelijke liederen, (en mooi!) bijbellezen, en geknield op de grond bidden. En je gelooft het of niet maar ook wij gingen "mee in den Here".
Toen wij weggingen zeiden ze: jullie hebben nu vrienden in Costa Rica, je mag altjd terugkomen....we beloofden contact te houden!

Hoogtepunt was ook de ca 120km lange tocht per boot over de Rio San Juan, dwars door de jungle, naar het koloniaal aandoende plaatje (houten, gekleurde huizen). Door de droogte haast geen water, dus.....douchen ging met een emmertje water en dan met een bekertje water over je hoofd gooien....maar het werkt! En is energiebesparend, gaan we thuis ook doen!!
Diezelfde avond met een indiaanse gids (schijnwerper op zn hoofd, op zoek naar ogen) in het pikkedonker op "kaaimannenjacht" langs de oevers van zijrivieren en kreken, spannende bezigheid...) Onder een bos struiken vonden een kanjer die met een forse klap vandoorging nadat de gids hem tussen zijn ogen prikte. Even verderop sprong de gids tot onze schrik het water in om even later met een kaaiman van ca 1,5 meter in z'n armen de boot in te klimmen. (Weinig mensen durven dit, ook inheemsen!)
Touwtje om z'bek en uiteraard op de foto MET kaaimannetje op schoot...... Volgende dag een jungle tocht van 4 uur met gids..

Ander hoogtepunt was een bezoek aan het prachtige vulcaaneiland Ometeppe, het enige eiland dat bestaat uit 2 grote vulcanen, een relaxed eiland, mooie natuur. Bayardo, een goede vriend van Marije (en Berthold, die dankte zijn stageplaats in Nicaragua aan hem!) kwam ons helemaal uit Rivas opzoeken op zijn Yamaha crossmotor. Een ontzettend aardige vent. Ik dus ook een 200cc Crossmotor gehuurd..en na 1 rondje met Bayardo achterop over het plaatselijke crossterrein, bleek dit uitstekend te gaan. Dus wij met z'n vieren het eiland rond, de hellingen naar boven lekker knallen met gas flink open, Maria achterop geklemd, op de onverharde wegen toch maar wat rustiger.....kortom...een prima 2de jeugdervaring op mijn 66ste! Toch nog maar een keer mijn motorrijbewijs halen in Nederland, motorrijden is gewoon leuk!!!

Vermeldenswaard zijn nog de klim naar de krater van een werkende vulcaan (prachtige vergezichten met wolken van stoom en assen) , bezoek aan de canyon van Somoto op de grens met Honduras ( ca 1 uur te paard, 3 kwartier klauteren over rotsen, dan Marije ontmoeten die met vrienden van hoge rotsen naar beneden kwam "abseilen" met touwen.) En dan zwemmen in de canyon.

En niet te vergeten de fraaie stad Leon in Nicaragua, waar wij van een ex-guerrilla strijder tegen dictator Somosa een schitterend verhaal mee kregen van de oorlog in Nicaragua.

Terwijl ik dit schrijf vanuit mijn hangmat zit er boven in een boom een luiaard te eten, hoor ik apen brullen en 12 meter achter mij hebben wij vanochtend in een stilstaand water meerdere kaaimannen en leguanen gezien. Kortom, voorlopig hoeven wij niet naar de dierentuin!! Ik voeg nog wat fotos toe, anders denken jullie vast dat ik alles maar wat bij elkaar verzin........

• 27 Maart 2014 - 08:08

Frieda:

goede morgen

naar mijn werk gaan met zo,n mooi verhaal....de dag begint dus goed! wat geweldig om te lezen over de bijzondere ontmoeting met deze familie! das het mooiste van reizen! de fotoo,s kan ik in utrecht niet goed openen......dus vanavond in Gulpen kijken!! nu naar een bijeenkomst van de OR en daarna naar de lentezon in limburg. tot vlug en zoen en geniet van de laatste week

• 27 Maart 2014 - 11:06

Tom En Stans Schrijvers:

Hallo Maria en Dirk en Marije,

Een spannend verslag van weer een nieuwe reiservaring.
    We hebben wel even de adem ingehouden: Het betreft de mail aan Teja over de elleboog van Dirk en het vocht uit de borst van Marije.
    Het zou vreselijk zijn als dit mooie avontuur zou beëindigd moeten worden.
    Gelukkig horen we nergens meer over..
    Dus we nemen aan dat alles weer onder controle is.

Geniet er maar goed van . Jullie hebben thuis ook nog wel genoeg te vertellen.

Graag tot ziens in Bunnik--27 mrt--Stans en Tom

• 27 Maart 2014 - 13:55

Marja Bouwman:

Hallo Maria e nDirk en Marije!!
    Weer met veel plezier jullie avonturen gelezen! Het een is nog mooier dan het andere en jullie genieten zeer!! Dat was ook de bedoeling van zo,n avontuur! We zijn erg benieuwd naar de vele foto,s. Wij genieten van de lente. Dat komt goed uit voor jullie! Alvast een goede reis terug! We bellen! Liefs Marja

• 27 Maart 2014 - 14:04

Ingrid:

Lieve allebei, dankjewel voor al weer een fantastisch verhaal! Het lijkt wel of jullie op een andere planeet verblijven, het verschil met het leven hier is onbeschrijfelijk groot, het zal heel erg wennen zijn om de draad hier weer op te pakken. Ik zie er naar uit om jullie 7/ 8 april weer te begroeten. Al een dia avondje gepland?

Nog even flink genieten van en met elkaar!!!

Kus en liefs van Ingrid

• 27 Maart 2014 - 14:23

Liesbeth En Paul:

Lieve dirk en Maria, inderdaad weer een geweldige ervaring die je niet snel zult vergeten.
    En dan zo'n gezin met 8 kinderen( allemaal nog thuis?) Hoeveel werken ervan om inkomsten te hebben om van te leven, en jullie gastvrij te ontvangen?
    Jullie kunnen vast al goed overweg met de taal na al die weken!
    En dan nog moteur rijden en paard..
    De nederlandse 1 aprilgrap, gaat die jou ook treffen, of vieren ze met jullie de verjaardag mee: zes- zeven
    Hier geen apen in de bomen maar roodborstjes, koolmeesjes en grote zwarte kauwen, in het prille van de lente!ook al vlinders.
    Fijne laatste week, goede reis, en alvast een buitengewone verjaardag!
    Lentegroet, Liesbeth en Paul

• 27 Maart 2014 - 19:10

Andrea:

Hola chicos!
    La vida de 2 pensionados está llena de aventuras! verdad? ahora que están en Costa Rica espero que disfruten de mi país. La zona del caribe es muy bonita y muchos volcanes que ver, en especial el volcán Arenal.
    Un abrazo y hasta pronto en Bunnik.

• 27 Maart 2014 - 21:15

Ank:

Ha Maria en Dirk.

Weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Heel veel plezier nog de laatste weken.
    Tot daarna. Dat zal wel ff wennen zijn.
    Hier gaat alles boven verwachting goed.

Groetjes van ons.

• 27 Maart 2014 - 23:28

Bram:

Wat een prachtige en avontuurlijke reis maken jullie. Jaloezie is een slechte eigenschap,maar Janny en ik kunnen deze maar nauwelijks onderdrukken ! Geniet nog van de komende dagen en zorg voor een spectaculair slotakkoord.

• 28 Maart 2014 - 22:24

Engeline:

Lieve allemaal: hoe SUPER is deze reis verlopen.
    Ik ben zo blij voor jullie.
    Nu helaas alweer de laatste weken. Nog even niet aan NL denken, want hoewel het lekker lente is: als de was gedaan is willen jullie weer terug of nog eens zo iets doen.
    Een goede thuisreis met een goed landing op Schiphol.
    Alle goeds en liefs voor Marije.
    XXXX

• 30 Maart 2014 - 19:59

Ineke Wijnands:

Hallo Maria en Dirk,
    nu pas jullie verslag gelezen, wat maken jullie een geweldige reis en wat een prachtige foto's.
    Het moet wel een enorme ervaring zijn om zo'n reis te kunnen maken.
    Ik begrijp dat het er weer bijna opzit Wat zullen jullie straks veel te vertellen hebben Ik wens jullie nog een paar mooie dagen en heel goede thuisreis.
    Groetjes van Ineke

• 30 Maart 2014 - 20:57

Frans En Joke:

Wat maken jullie ontzettend veel mooie dingen mee.
    Wij komen net terug uit Nieuw Zeeland waar we mooie dingen gezien hebben, maar wat jullie meemaken is geweldig!!!!
    Geniet er maar van.
    Groetjes Frans en Joke

• 01 April 2014 - 10:34

Marianne Krijgsman:

Lieve allemaal.

Net jullie reisverslag gelezen,
    Prachtig, wat zullen jullie genieten van de mensen, de omgeving en de gastvrijheid.

Liefs,
    Marianne.

• 01 April 2014 - 12:47

Jollie:

Lieve Dirk en Maria, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Dirk!! We genieten van jullie verhalen en zijn best een beetje jaloers op al die avonturen. Nog een paar mooie dagen toegewenst en een goede reis naar huis. Liefs Els en Jollie

• 01 April 2014 - 15:30

Dik Buitenhuis:

Beste Dirk, lieve Maria,

Allereerst Dirk, van harte gefeliciteerd. Een feestelijk dag toegewenst, daar aan de andere kant van de wereld. Zal vanavond met Ineke een goeie borrel drinken op je gezondheid. We genieten van jullie mooie
    verhalen en zijn benieuwd naar de foto's. Goede reis terug! Bye, Ineke en Dik

• 01 April 2014 - 16:28

Jan En Hetty:

Hallo Dirk, Maria en Marije,

Dirk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Nog vele gezonde jaren erbij gewenst! We vragen ons af of je wel eerder een verjaardag in zulke bijzondere omstandigheden hebt gevierd...
    We hebben enorm genoten van jullie belevenissen en de prachtige foto's bij al de verhalen! Dat wordt wel wennen straks.
    We wensen jullie nog een hele mooie laatste reisweek toe en een goede reis huiswaarts!
    Hartelijke groeten,

Jan en Hetty

• 01 April 2014 - 16:31

Ellen En Kees Van Zutphen:

Van harte gefeliciteerd Dirk met je verjaardag!
    Maak er met Maria een mooie dag van, dat zal daar zeker lukken.

Bedankt voor jullie mooie reisverhalen, wat hebben jullie veel beleefd.

Kees z'n been is nu uit het gips, de revalidatie neemt zal nog wel een tijdje duren.

Goede terugreis en tot gauw ziens.

Lieve groet Kees en Ellen

• 01 April 2014 - 19:00

Kees:

DIRREKIE,

HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG, LATER ZAL IK JE AAN DE BOEZEM

DRUKKEN EN EEN KLEINIGHEID OVERHANDIGEN.

MET BROEDERLIJKE GROET

KEES

• 01 April 2014 - 19:03

Annelies:

Lieve Dirk,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag daar in de verre! Ik hoop dat jullie er een mooie dag van maken. Ik lees dat jullie de meest fantastische dingen hebben gezien en mooie mensen hebben ontmoet. Nog even genieten dus.

Met mij gaat alles goed in mijn nieuwe job en heb het erg naar mijn zin! Hartelijke groeten van Annelies, Frank, Ralph en Luuk

• 01 April 2014 - 21:28

Leo En Teja:

Dirk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag met elkaar.
    Het is erg leuk om jullie prachtige verhalen te lezen. De foto's zijn ook erg mooi.
    Nog een week en jullie zijn weer thuis, geniet er nog maar van.

Een goede terugreis!

groeten en liefs, Leo en Teja